Du måste verkligen stoppa in timmarna!

Ett öppet och ärligt inlägg om hur jag kämpar. Vad jag drivs av och hur jag kommer att lyckas med mina mål.

Min största drivkraft – rädslan att misslyckas

Alla drivs vi av något. Jag drivs av att vara en god medmänniska. Att inte vara en sopa. Inte vara en tjockis. Inte bli misslyckad. Och framförallt att inte misslyckas.

Min gode vän Peter, tillika Lokes gudfar, tjatar på mig hur jag måste våga satsa, våga vinna och våga lyckas.

Men från den dagen då jag insåg att min farsa var en riktig förlorare bestämde jag mig för att aldrig bli som honom. Jag har i princip i alla tillfällen av mitt liv valt den fega/säkra vägen. Fast jobb istället för provision. Jag valde hyresrätt istället för bostadsrätt. Jag var tillsammans med kvinnor som behandlade mig illa m.m. för att jag var rädd att vara ensam.

Mäkleriet är för mig min största chansning men också största möjlighet att göra ett avtryck. Att hjälpa folk att lyckas. Att hjälpa folk att kunna förverkliga sina högsta önskningar om ett drömboende.

Jag kämpar – men försöker också vara effektiv

Ingen trodde att det skulle bli lätt att klara av den här utbildningen. Att vi dessutom flyttade till hus, att jag gick ned i lön (arbetstid) och att vi fick världens finaste Loke – ökade nog stressen rejält för mig. Och de som får stå ut med mig när jag inte är på topp – är min finaste familj. Tack för att ni alltid stöttar mig!

.

Det handlar om att stoppa in tiden. På annat sätt går det inte.

Att vara hjärnstark

Efter att ha läst boken Hjärnstark finns inget annat alternativ för mig än att försöka få in 30 minuter svettning i princip varje dag. Minnet försämras inte. Kreativiteten ökar – och jag motar nog fetma och diabetes samt min nästa hjärtoperation framför mig så länge jag fortsätter.

Så, hur kämpar jag? Går upp kl 04:03 vardagar. Jag plockar i ordning disken, förbereder familjens frukost, gör min rehab och dricker mitt morgonkaffe. Givetvis lyssnar jag på ett webbinarium.

Sedan innan 5:00 sätter jag mig på motionscykeln (som jag fick gratis genom en Facebookgrupp, whoppie!) i en timme samtidigt som jag antingen lyssnar på ytterligare webbinarium/seminarium eller läser kurslitteratur.

Träning – Leangains RPT

Tre gånger i veckan går jag till gymmet (oftast tisdag, torsdag och lördag/söndag). Jag kommer nog inte bli särskilt biffig av detta. Men jag kommer behålla en grundstyrka.

Försöker träna igenom hela kroppen tre gånger/vecka – men bara 2-3 set/övning genom flerledsövningar. Jag har en-två fokusövningar per pass: marklyft (press över huvudet), bänkpress (sittande rodd) eller benböj (chins). Kolla gärna in Leangains RPT-träningssystem. Med en twist. Träningen ser ut ungefär såhär:
Pass 1: Marklyft och militärpress, samt tillägget bulgariska split-böjar. Eventuellt även lutande hantelpressar.
Pass 2: Bänkpress och parallell rodd (vi har ingen s.k. ”sälrodd” på gymmet så jag gör den i en gymmaskin) och utfall på en liten låda samt raka marklyft.
Pass 3: Benböj frampå (skonsammare för min rygg) och chins (med extra vikt). Smala bänkpressar samt höftbryggor med vikt.

Försöker att inte bli en tjockis

Äter mycket grönsaker och potatis. Högt proteinintag varje dag. Håller mitt intag av kilokalorier någorlunda intakt vecka ut och vecka in med ett något ökande intag för att lägga på mig lite muskelmassa (den gula linjen är totalt intag av kilokalorier/vecka, den röda är kcal-trenden, sedan gram/dag av protein (blå), kolhydrater (orange) och fett (grå)). Peaken i diagrammet nedan är nyår som var en egen ”vecka” på någon dag.

Problemet är när jag vill hjälpa till – och det straffar mig själv

Jag lever efter mina egna värderingar. Vissa tycker det säkert är bra, andra har en annan åsikt. Jag försöker alltid vara hjälpsam och vänlig. Tyvärr också kanske lite av en naiv människosyn där jag tror att alla vill vara precis som jag.

Jag försöker ibland förklara att jag känner mig utnyttjad – och egentligen vill jag inte ha mycket mer än en klapp på axeln. Eller en rättvis lön när det kommer till arbetslivet.

Att vara hjälpsam – varsågod mina kurskamrater

Kurser HP Status Poäng Betyg
Fastighetsförmedling, introduktion 7,5 Klar/Godkänd 7,5 G
Fastighetsförmedling, kommunikation och etik 7,5 Klar/Godkänd 7,5 VG
Fastighetsförmedling, ekonomi 7,5 Klar/godkänd 7,5 G
Fastighetsförmedling, juridik 7,5 Klar/Godkänd 7,5 G
Fastighetsförmedling, kvalificerad fastighetsmäklarjuridik 7,5 Aktiv
Juridisk översiktskurs 15 Klar/Godkänd 15 G
Byggnadsteknik 7,5 Klar/Godkänd 7,5 VG
Fastighetsrätt 15 Klar/Godkänd 15 G
Fastighetsvärdering 7,5 Aktiv
Bostadsrätt 7,5 Start 2019-01-24
Verksamhets- och ekonomistyrning 7,5 Klar/Godkänd 7,5 G
Försäljning, förhandling och dialogkonst 7,5 Klar/Godkänd 7,5 VG
Externredovisning I 7,5 Klar/godkänd 7,5 VG
Beskattningsrätt för fastighetsmäklare 7,5 Klar/godkänd 7,5 G
Högskolepoäng totalt 120  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *